perjantai 25. tammikuuta 2013

Opon tunnit ja oppimistyylit

Teimme tuolla sivustolla oppimistyyli testin. Minun tulokseni olivat:

Antamiesi vastausten perusteella oma oppimistapasi koostuu eri oppimistyyleistä seuraavasti:

Osallistuja  4
Tarkkailija  18
Päättelijä    16
Toteuttaja  11

Oppimistyylien jakauma prosentteina:

Osallistuja  8 %
Tarkkailija  37 %
Päättelijä    33 %
Toteuttaja  22 %

Ja meidän piti tehdä tästä yhteen veto, mitä se terkoittaa ja miten opin parhaiten.  


TENTESTI



Testitulosten mukaan opin pohtimalla tarpeeksi, vaihtamalla ajatuksia ja mielipiteitä, toimimalla ilman muiden asettamia tiukkoja aikatauluja ja käsittelemällä monimutkaisia asioita ja ongelmia. Opin myös jonkun verran toteuttamalla ja tekemällä käytännössä. Olen heikko osallistuja eli pelkään epäonnistumista, olen innokas kokeileman uutta, mutta suhtaudun epäonnistumiseen liian vakavasti.

Olen aika paljon samaa mieltä oppimistavoistani, mutta myös joitain eriasioita. Pohtimalla opin hyvin kuten testi sanoo, mutta jos joku ei aseta minulle aika rajaa oppimiseni kärsii, koska alan venyttämään tehtävien tekemistä myöhemmällä. Käytännössä tekemällä opin aika hyvin kuten testi sanookin. Pelkään epäonnistumista jonkun verran, mutta en häiritsevän paljoa. Jonkunlaiseen epäonnistumiseen suhtaudun vakavasti, mutta en todellakaan kaikkeen.

Voin hyödyntää omia vahvoja puoliani pohtimalla asioita eikä vain opiskelemalla ulkoa. Myös asiasta syvällinen keskustelu muiden kanssa on hyödyksi. Käytännössä tekemällä opin myös. Voin vahvistaa heikointa aluettani eli osallistujaa uskaltautumalla kokeilemaan uusia asioita, keskustelemalla vähemmänkin tutuista asioista tuntemattomampien ihmisten kanssa, ajattelemalla ääneen ja hakeutumalla asioiden keskipisteeseen.

Olen myös hieman heikko toteuttaja, joten voisin parantaa sitä hieman. Esimerkiksi tekemällä ”tee-se-itse” –projekteja,  kehittämällä itselleni rutiineja ja tekniikoita eri työtehtäviin ja arvioimalla kriittisesti toimintamalleja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti